Cantateversper 21|10 ‘Tussen geloof en twijfel’

Op 21 oktober klinkt in de Oude Kerk te Delft een prachtige Bachcantate. De cantate draagt de titel “Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben”. “Ik geloof, lieve Heer, kom mijn ongeloof te hulp”. (BWV 109)

In de cantate gaat het over tot geloof komen. Gebeurt dat pas na zichtbare tekenen, of is het een kwestie van vertrouwen. De spanning tussen geloof en ongeloof komt terug in de cantate. Het weerspiegelt  het innerlijk conflict van de weifelachtige gelovige. Twijfel en ongeloof overheersen in het eerste gedeelte van de cantate, dat rommelig en rafelig en grillig overkomt. Zekerheid en godsvertrouwen in het tweede deel, dat stralend is en galant.

Het ‘Oude Kerk Bach ensemble’ en het ‘Oude Kerk Bachkoor’ staan onder leiding van Mark Tempelaars. Alt is Aleksan Chobanov, tenor Joost van der Linden, organist Bas de Vroome. Voorganger in de cantatevesper is diaken Jan Lamberts.

De cantatevesper op 21 oktober begint om 19.00 uur in de Oude Kerk te Delft.