De storm gestild

Maandag
10 april 2017

Gisteren op Palmzondag lazen we nog  hoe Jezus in Jeruzalem wordt binnengehaald. Als de nieuwe koning, die hen zal bevrijden van de overheersing.Die intocht was een moment van zonneschijn, een voorafspiegeling van Gods goedheid op aarde.

Maar Jezus’ koningschap blijkt van een andere orde. Het wordt stil. Dreigend stil. De tegenkrachten komen, donkere wolken aan de horizon. Durft Jezus te blijven staan in de opkomende storm? En hoe zit dat met zijn volgelingen? Staan zij rechtop in de wind? Of worden ze omver geblazen als God hen roept?

Storm op zee

In de twee lezingen van vandaag gaat het om een storm op zee. De zee staat daarbij symbool voor de dood. Het gaat ook over het vertrouwen in God, die heer en meester is over de zee.

Jona

Jona wordt geroepen op weg te gaan om de boodschap van God aan te kondigen aan Ninevé. Maar Jona wil er niet aan, hij stapt in een schip om een andere kant op te gaan. God laat een storm ontstaan om hem  op andere gedachten te brengen. De boot met alle opvarenden dreigt te vergaan. Jona ziet dat de storm een teken van God is en beseft dat hij de verkeerde kant op gaat. Hij vraagt de mensen hem maar overboord te gooien. Dat willen ze eerst niet, maar ze doen het uiteindelijk wel. Door het offer dat Jona brengt, stopt de storm.

Luister jij naar wat God van je vraagt?
Zie jij de tekenen dat God je vraagt om je om te keren?
Durf jij een offer te brengen?

De storm op het meer

In de storm op het meer gaat het niet alleen over de leerlingen, maar ook over de eerste christen gemeentes. Zij zitten in zwaar weer. Er zijn christenvervolgingen. Ze zijn bang dat ze vergaan. Ze zitten in een schuitje in een kolkende zee. Is er redding?

Het stormt

Hun angst om te vergaan is in onze tijd nog steeds herkenbaar.  Het schip van de kerk lijkt te vergaan. Durven wij tegenwoordig nog te vertellen en laten zien dat we christen zijn? Beuken er niet van allerlei golven tegen ons schip aan? Maar ook de hele wereld is in gevaar. Opwarming van de aarde, hongersnoden, armoede, vluchtelingen. Angst. En waar is God?

De storm gestild

Jezus ligt te slapen. Het lijkt of God zich niets van ons aantrekt. Maar het is anders. Jezus geeft leiding. Maar hij raakt niet in paniek. Hij blijft rustig. Hij heeft vertrouwen in God. En dat vertrouwen dat God alles in zijn hand draagt, geeft kalmte in de storm.

Welke donkere wolken zie jij vandaag boven het schip van de kerk hangen? En welke boven de samenleving en wereld?
Welke emoties roept dat bij je op?
Durf jij ondanks alles jouw vertrouwen op God te zetten?