Hofkerk als vreemdeling en priester

Zondag 3 september

Bijbellezing:     1 Samuël 3: 1-5, 8-10,  2 Korintiërs 5: 17-19, Johannes 15: 1-8

Voorganger: Fred van Helden

Zondag 3 september sluiten we de  n.a.v. het boek ‘Vreemdelingen en priesters’ van Stefan Paas af.

In het boek geeft Paas 2 beelden die helpen bij het positie bepalen van de kerk in een een wereld die apatheïstisch is en onverschillig of er een kerk is.  Ten eerste is dat het begrip ballingschap, dat we op de eerste zondag hebben  behandeld.

Op de tweede zondag hebben we het beeld van Priesterschap  behandeld , als een bemiddelaar tussen God en volk en volk en God.

Op deze laatste zondag willen we kijken  wat deze woorden “Vreemdeling en priester” betekenen het voor de Hofkerk.

Kan je los van de kerk geloven?

We staan m.n. stil bij de verhouding tussen individu en  gemeenschap. Kan je als individu   alleen -los van de kerk- geloven, of heb je die nodig. Niet alleen als  oplaadpunt, of omdat het handig is, maar misschien ook als conservator  van  de verhalen.

Het verhaal van God met mensen koesteren

We duiken daarmee ook dieper in of iedereen een lijntje met God moet hebben, of  dat het ook  zo kan zijn dat God aanwezigheid, maar soms ervaren worden door sommigen . En dat geloven mag betekenen dat je je gedragen weet door  anderen, door generaties die  het verhaal van God  met mensen koesteren en doorgeven.

Herstellen van relaties

We zullen merken dat het woord ‘relatie’ belangrijk is. En dat het heil dat God  voor de mensen wil, vooral sociaal van  aard is. Dat het gaat om het herstellen van relaties.

De kerk kan hier  een  ‘priesterlijk rol’ in spelen. Het beeld van de  wijnstok laat zien dat  de missionaire rol niet hoeft te liggen in het winnen van zieltjes, maar in het vertakken  en organisch  ‘zegenend’ aanwezig zijn