Sunny songs

Met de startzondag op 10 september  wordt het plan om zonnepanelen op de Hofkerk te plaatsen gelanceerd.  De dag en jaar het als thema meegekregen “Daar krijg je energie van.” De zon staat dan niet alleen voor de koperen bol aan de hemel, maar ook voor  kracht die we ontvangen van  God. God is de zon waar we omheen draaien en die ons kracht geeft. Die kracht ontvangen we ook van mensen die de zonnestralen van God weerkaatsen en doorgeven.

Sunny Songs

In tal van popsongs is  de zon ook metafoor voor het geluk van mensen. Katharian  & the Waves zingen dat ze van geluk lopen op zonnestralen (Walking on sunshine).   Ook Acda en de Munnik zingen van Herman die het geluk ervaart dat hij nog leeft, terwijl in de krant staat dat hij overleden zou zijn ( Het regen zonnestralen)

Bill Withers  zingt dat de zon verdwenen  is toe  zijn geliefde verdween  (Ain’t No Sunshine En Stevi wonder bezingt zijn liefde  (You are the sunshine of   my life). Er zijn er nog veel meer. Welke ken jij en wat is jouw favoriet.

Chist be our light

In de gemeenschap van Taizé  wordt het lied Christus u bent het licht  in ons leven gezongen, geschreven naar een tekst van de kerkvader Augustinus

Jezus, U bent het licht in ons leven:
laat nimmer toe dat mijn duister tot mij spreekt.
Jezus, U bent het licht in ons leven:
open mij voor uw liefde, o Heer.

In het liedboek staat het lied Christus  ons licht (1005)  een lied  waarin mensen zoeken naar God, maar ook het licht mogen weerkaatsen,  vrede mogen brengen en brood mogen delen.

1. Zoekend naar licht hier in het duister,
zoeken wij U, waarheid en kracht.
Maak ons uw volk, heilig, vol luister,
schijn in de donkere nacht.

Christus, ons licht,
schijn door ons heen, schijn door het duister.
Christus, ons licht,
schijn ook vandaag, hier in uw huis.

2. Zoekend naar rust zijn wij vol zorgen,
zoekend naar hoop, troost in uw woord.
Spreek door ons heen tot de verdrukten,
zo wordt uw stem gehoord.

3. Zoekend naar brood lijden zij honger,
zoekend naar water lijden zij dorst.
Maak ons uw brood, breek voor ons allen,
U bent de vredevorst.

4. Zoekend naar troost zijn velen dakloos,
zoekend naar warmte zijn velen koud.
Maak ons een huis van levende stenen,
schuilplaats voor U gebouwd.

5. Met zoveel gaven genoeg aan ons gegeven,
voor zoveel leed, zoveel gemis.
Maak ons uw dienaars, leer ons te delen,
totdat uw rijk hier is!