4 mei Dodenherdenking in Delft

Op 4 en 5 mei staan we stil bij 75 jaar bevrijding.

Een viering in de Nieuwe Kerk, verzamelen op de Markt en vervolgens langs locaties die onze doden herdenken die vanwege oorlog zijn omgekomen; het zijn elementen van de jaarlijkse Dodenherdenking in Delft. Velen mensen voelen zich hierbij betrokken en lopen mee met onze  burgemeester Marja van Bijsterveldt.

Digitaal herdenken

Vanwege de coronamaatregelen is dat dit jaar niet mogelijk. Daarom is er van 18.00 tot 18.45 uur een livestream over Dodenherdenking in Delft, als voorloper van het landelijke programma. U vindt de livestream 4 mei via de website dodenherdenkingdelft.nl en de facebookpagina van de gemeente Delft.

In de livestream hoort u onder meer muziek van Delftse musici; er zijn gedichten en diverse voordrachten. De Nieuwe Kerk wordt in digitale vorm bezocht. Vanaf deze plaats speelt een trompettist het taptoe-signaal. Digitaal reist u mee naar de locaties die de burgemeester elk jaar bezoekt: het Indiëmonument op het St. Agathaplein, begraafplaats Jaffa, de Nieuwe Plantage en de Synagoge. Burgemeester Marja van Bijsterveldt houdt ook een toespraak.

Voor kinderen

De scholen zijn dicht. Wil je thuis meer leren over de Tweede Wereldoorlog of over 4 en 5 mei? Of heb je vragen over vrijheid?  Bekijk het 4 en 5 mei Denkboek 2020. Blader er doorheen  op  www.4en5mei.nl/educatie/voor-kinderen of download ’m!  Download het 4 en 5 mei Denkboek 2020 (PDF, 44MB)