Moderne Matteüs Passie in Hofkerk door Voice op Praise op 31 maart

Moderne Matteüs Passie in Hofkerk

door Voice op Praise op 31 maart

Het interkerkelijk gemengd koor Voice of Praise uit Pijnacker zingt op Stille Zaterdag, 31 maart  om 20.00 uur in de Hofkerk de Passie. Deze moderne uitvoering is geïnspireerd op de Matthäus Passion van Bach en bewerkt door van Gerard van Amstel en Piet van Midden.

Het koor wordt instrumentaal begeleid en de zang wordt afgewisseld met verklarende teksten, terwijl er beelden worden geprojecteerd waarin de teksten zijn verwerkt.

Ook vanuit de Protestantse Gemeente Delft zingen mensen in het koor, of spelen mee in het orkest.

Deze uitvoering loopt uit op een slotkoor dat de komst van Pasen aankondigt  ‘Tijd om op te staan’, waarna in stilte de Paaskaars wordt binnengedragen en het licht zal worden gedeeld.

Iedereen is van harte welkom.

Waar gaat de passie over?

De Passie begint met het bezingen van de mooie dromen, de dromen van vanouds: Geloof, hoop en liefde, met Abraham zijn ze al meegekomen.

Maar, al die woorden, woorden, zoveel woorden wat doet het de mensen nog?

Het deed Maria van Bethanië veel, toen Jezus ze opnieuw verwoordde. Zij zingt: ‘u maakte mij, u raakte mij, u sprak een nieuwe taal voor mij, ik stond in vuur en vlam’. Ook Jezus’ vrienden hadden hoge verwachtingen. Eindelijk iemand die voor gerechtigheid zal zorgen. Dat ze konden vertrouwen op de God van liefde i.p.v. op stokken en op zwaarden, begrepen zij niet. Het leidde uiteindelijk tot het verraad van Judas, de verloochening door Petrus, en de kruisdood van Christus.

Tijd om op te staan

De ontreddering van de achterblijvers was groot. Is dit ’t einde van de mensen, zand erover, steen ervoor?

De twee Maria’s gaan naar het graf en zingen elkaar vragenderwijs moed in: Mensen gaan en mensen komen, opgeschreven in Gods hand. Leven door God ingenomen aan die verre overkant. Het koor bevestigt dit duet met de woorden: en ze slapen en ze dromen, totdat Hij hen wakker maakt… Zover is het nog niet, maar als het zover is kan het Passiekoor er wel al over zingen… Ik heb alles nieuw geschapen, het is tijd om op te staan…