40-dagenproject – Ben je klaar voor het feest?

Het is bijna Pesach in Jeruzalem. Dat lezen we in de verhalen van het Johannes evangelie, die wij in deze 40dagentijd lezen. Overal in het land zijn mensen onderweg om het feest te vieren. Maar hoe vergaat het Jezus en zijn leerlingen in deze tijd? Wordt het wel zo feestelijk voor hen? We horen hoe het steeds gevaarlijker voor hen wordt. Het wordt donker in de stad. Jezus sterft. Maar we horen ook hoe het weer licht wordt, wanneer hij opstaat uit de dood. Nieuw leven breekt aan. We vieren het Paasfeest.

In deze 40dagentijd vragen wij samen met de kinderen ons af: Ben je klaar voor het feest? Wat is nodig om het feest van Pasen goed te kunnen vieren? We zullen ontdekken dat we onderweg ook moeilijke momenten zullen tegenkomen. Maar uiteindelijk komt het goed, en kunnen we uitbundig feest vieren.

Slingers in de kerk

Om uit te beelden dat wij een feest aan het voorbereiden zijn, hangt er een slinger in de kerk. Op de vlaggen van die slinger staat een afbeelding van het verhaal van die zondag. Iedere zondag komt er een vlag bij. Ook u kunt een vlag maken, die kan worden opgehangen in de kerk. In woorden, met foto’s, met tekeningen, krantenknipsels kunt u ervaringen doorgeven van hoop en verwachting.bHet project kent een eigen lied “Een slinger van verhalen.”

Thuis meevieren

Thuis kun je ook je doordeweeks toeleven naar Pasen. Gezinnen ontvangen thuis een gezinsboekje. In de kerk delen we een 40-kalender en magazine uit  met gebeden en gedichten voor  in deze 40dagentijd. Dit en nog meer is ook te vinden op de viertafel in de Hofkerk. Kom je niet in de kerk? Bel Caroline der Nederlanden 0612666079 en we zorgen dat de kalender of het magazine bij je thuis komt.

Liturgische bloemschikking

De basis van de  liturgische bloemschikking is in deze 40dagentijd een open pot. Dit symboliseert de genade die wij ontvangen van God. Wat er ook gebeurd, en ook al maken we fouten, er is altijd een nieuw begin mogelijk. Aan de rand van de pot staan grassen omhoog als verbinding tussen de hemel en aarde. Deze grassen worden in de loop van de 40dagentijd steeds groener; we zijn op weg naar het feest van Pasen, en vieren nieuw leven.

En nog meer…

Wilt u zich verder verdiepen in deze 40dagentijd, kijk dan eens naar: