Ark van het verbond

Zondag 25 augustus:

Bijbellezing: Hebreeën 9: 1-7 (8-14), 2 Samuël 6

Voorganger: ds. Fred van Helden

In de Hofkerk hangt een kunstwerk dat afkomstig is uit de Ontmoetingskerk. Het stelt de Ark van het verbond voor, die de stad wordt binnengedragen. Het verhaal gaat dat in de oude Westerkerk gespaard werd voor een uurwerk op de toren. De tijd haalde echter de voornemens in. Het uurwerk kwam niet op de toren. De Westerkerk verdween en de Ontmoetingskerk kwam. Met het gespaarde geld kwam in de kerk een keramiek van de Porceleyne Fles. De Ark van het verbond is een kist versierd met goud en twee engelen op de deksel. In de ark bevinden zich de stenen tafels met de tien geboden, een kruik met manna en de staf van Aäron, die gebloeid had. De ark was de zetel voor God en werd door de priester gedragen toen het volk door de woestijn zwierf. Toen stond het in een tent, de tabernakel. In de viering hebben we het over de functie van de ark in de Joodse religie. En ook over hoe David de ark Jeruzalem liet binnendragen en bijna naakt voor de ark danst.