Bezinningsactie 2021

Voor de tweede keer vindt de Bezinningsactie plaats in coronatijd. Deze zal vooral digitaal plaatsvinden. In het afgelopen jaar, ging de aandacht vooral uit naar de eigen situatie in ons land en verdrong vaak het andere nieuws.  Hopelijk geeft de Bezinningsactie ons ruimte om onze naasten ver weg te zien.

Bezinningsactie

De bezinningsactie zet dit jaar de volgende doelen centraal

• Een toekomst voor kansarme kinderen in Pretoria (Zuid-Afrika)
    • Klik hier voor uitgebreide informatie
    • Klik hier voor uitgebreide informatie  bij Kerkinactie
  • Jessehof
  • SIV (Stichting vakantie voor mensen met een beperking)

Nieuwe kansen voor kansarme kinderen in Pretoria

Pretoria is de bestuurlijke en academische hoofdstad van Zuid-Afrika. In deze stad is een sterke tweedeling tussen rijk en arm. Veel zwarte volwassenen en jongeren zijn werkloos en hebben weinig toekomstperspectief. Het ontbreken van perspectief begint al op jonge leeftijd. Daarom richtte de NG kerk in Pretoria de organisatie PEN op ( ooit was de NG kerk een bolwerk van apartheid, zo kunnen gelovigen toch een nieuwe kijk krijgen op rechtvaardigheid en gerechtigheid).

Deze organisatie wil de kansarmen van de stad ondersteunen, zodat ze weer op eigen benen kunnen gaan staan: kinderen, daklozen, vluchtelingen, kwetsbare ouderen. Voor de kinderen en jongeren worden er Bijbel-en vakantieclubs, vakantiekampen, studiekampen en huiswerkbegeleiding georganiseerd. Uiteraard hoort en leest en ziet u in de Veertigdagentijd d.m.v. de kerkdiensten en het kerkblad meer over dit werk, dat ons gebed en onze financiële steun zeker verdient.

Jessehof

Het interkerkelijk diaconaal centrum De Jessehof aan de Oude Langedijk, vervult een belangrijke functie in hartje stad, wie zal dat nog ontkennen.  in de ‘Huiskamer van Delft’  kan ieder die dat wil weer daar terecht kan voor een kop koffie, een gezellige ontmoeting, een gesprek van hart tot hart, een viering.

De Jessehof is in coronatijd beperkt open.

Bekijk hier een filmpje over de Jessehof

SIV (Stichting vakantie voor mensen met een beperking)

Het Samenwerkingsverband Invaliden Vakantieweken (SIV) werd meer dan 50 jaar geleden ingesteld door de gezamenlijke Hervormde en Gereformeerde Diaconieën van Den Haag en omstreken.

Het S.I.V. organiseert vakantieweken voor mensen met een lichamelijke beperking.

Met name de zorgkosten maken een vakantieweek duur. De gastenverblijven in speciaal aangepaste hotels Om toch een mooie vakantie te kunnen organiseren zijn wij voor een belangrijk deel van de vakantiekosten afhankelijk van donaties door particulieren en fondsen.

Bekijk de toelichting bij SIV in het filmpje tijdens de startdienst

Doneer

Vorig jaar heeft de Bezinningsactie tot onze grote vreugde veel opgebracht. Daar hopen we ook in 2021 op. Steunt u ons bezinningsdoel? Maak geld over naar de Diaconie Prot Gem Delft IBAN NL37 RABO 0373 7366 06, o.v.v. Bezinningsactie 2021. of ga naar www.pgdelft.nl/Geldzaken/collectes/ en doneer.

Startdienst

Zondag 21 februari werden tijdens de startdienst van de Bezinningsactie 2021 de doelen toegelicht. Bekijk hier de Startdienst van de bezinningsactie.