Bruisavond over tieners, geloven en kerk

Vrijdag 12 mei was er een buisavond over tieners, geloven en kerk. We hebben gesproken over de leefwereld van tieners. Daarin liggen dingen veel minder vast dan in de ’theemuts-cultuur,’ toen, als we uit school kwamen, moeder klaar zat met de thee. En de hle wereld verbonden was onder de ene zuil. Deze cultuur was aan  de ene kant geborgen en duidelijk, maar het kon ook benauwend zijn. Zeker als een ander kant op wilde, moest je vrijvechten van wat moest.

Tieners nu hebben het nu op een andere manier lastig. Ze moeten zelf veel meer keuzes en verbindingen leggen. Want met wie je sport kan totaal anders zijn met wie je op school zit of wie je in de kerk tegenkomt. Het lijkt veel meer op een ‘Google cultuur’ waar je met je smartphone zoekt. En dat doen tieners ze zoeken naar wie ze zijn, naar rolmodellen, naar waarheid etc. En daarin krijgen ze veel eerder de regie.

Het is voor ouder balanceren tussen streng zijn en loslaten.

We bespraken hoe we zelf met onze kinderen omgaan met geloof en kerk. welke vragen we hebben. En aan de hand van welke vragen het meest belangrijk zijn hebben we ook een aantal kansen genoemd.