Cantate Oude kerk -27 mei

Iedereen is van harte welkom in de Cantatedienst die op 27 mei gehouden wordt in de Oude Kerk, aanvang 19.00 uur. Dit keer de cantate ‘Höchsterwünschtes Freudenfest, BWV 194, zowel deel 1 als deel 194 Deel 2. Het is een feestelijke cantate speciaal geschreven voor deze zondag Trinitatis.

Er is blijdschap over heel het leven, blijdschap over het gebouw en het orgel. Tegelijk wordt opgemerkt dat ‘onze liederen niet meer zijn dan offerstieren.’ En later is er de constatering dat het niet om het mooie gebouw gaat maar om ‘Gods wonen in ons hart.’ Die wijsheid moeten we zoeken (Spreuken 4:1-9). Je kunt er om bidden dat ‘de lichtheid in ons ademt’, zoals Hans Andreus omschrijft in zijn gedicht ‘Steeds.’ Na de gebeden zingen we onder andere enkele coupletten van lied 801 ‘Door de nacht van strijd en zorgen’, waar het eveneens draait om dat heerlijk licht dat de nacht verdrijft.

Het Oude Kerk Bachkoor wordt begeleid door het Oude Kerk Bachensemble o.l.v. dirigent Mark Tempelaars. Verder werken mee: sopraan Andrea Tjader, tenor Joost van der Linden, bas Peter Scheele. Op het orgel speelt Bas de Vroome. Voorganger is ds. Marco Visser.