Cantatevesper 22 april

Na de Pasen wordt de reeks van Cantatevespers hervat. Op zondagavond 22 april weer een Bachcantatevesper in de Oude Kerk te Delft. Te horen is cantate 12: Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, m.m.v. van het Oude Kerk Bachkoor en ensemble o.l.v. Mark Tempelaars en organist Christo Lelie Voorganger: Renske Oldenboom. Aanvang 19.00 uur.

‘Huilen’
Het thema van de cantate van Bach op 22 april is ontleend aan een cantate vol liefdesverdriet van Antonio Vivaldi:’ piango, gemo, sospiro e peno’ , ik huil, klaag, kreun….

Maar Bach gaat het niet om liefdesverdriet. Zijn thema is het verdriet over de wereld. Over het ongeluk dat je overkomt, over de zware tijden waarin je moet zien te overleven. Bach kon als geen ander de gemoedstoestand van het huilen en weeklagen in zijn muziek weergeven. Het is muziek die je meeneemt, aanzet tot meditatie en misschien zelfs wel tot melancholie. Interessant dat Bach dit thema koos voor zondag jubilate, Juicht! Juichen doe je misschien wel des te meer als je ook van zware tijden weet. De cantate eindigt met het vertrouwende: Wat God doet dat is welgedaan.

Maarten ’t Hart schrijft in zijn nieuwe boek over deze cantate: Een jeugdwerk, met zo’n dwalende hobo in de inleidende sinfonia en over ‘de betoverende pracht en frisheid van een geniale jeugd.’

Kom en luister en huil misschien ook een beetje mee….