Delen centraal op Diaconale Dag

Op de eerste Delftse Diaconale dag stond delen centraal. Voor de barbecue waar eten werd gedeeld, werd in workshop kennis en ervaring gedeeld.

Homo economicus

De dag werd geopend met een presentatie  van Tom Kroon over het ontstaan van de klimaatcrisis. Kroon liet  door ontwikkelingen vanaf de 17e eeuw zien hoe de mens veranderd is in een homo economicus. Ten eerste gebeurde dat het ontstaan van de wetenschappen. Copernicus liet zien dat de  niet de  aarde maan de zon in het middelpunt staat. En Newton stelde de empirie boven de geloofswetten. Het gevoel ontstond dat als de mens de natuurwetten begreep, hij heerser kon zijn van de natuur. Dit groeide verder door de ontwikkeling van de stoommachine en de industriële revolutie.

Ondertussen liet Kroon ziet dat er ook een morele revolutie is. Adam Smith maakt van hebzucht eigenbelang. En dat eigenbelang wordt de motor  voor een welvarende samenleving. Het is een systeem geworden waaraan volgens Pikety moeilijk is te ontsnappen. Kroon wijst op Kate Raworth die met haar model van de Donut-economie de economie haar grenzen laat inzien.

Zeven+ werken van van barmhartigheid

In 3 workshops werd vervolgens ervaringen en kennis gedeeld. O.l.v Ouderennetwereker Arianne Lodder werd gesproken wat kerk-in-de-buurt zijn inhoudt, terwijl Melanie Versteeg en Hanneke Naaktgeboren het in Dordrecht draaiende jongerenproject Sevenplus uit de doeken deden.

In Sevenplus werken verschillende kerken samen die jongeren in actie willen brengen  n.a.v. de zeven werken van barmhartigheid. In anderhalf jaar tijd komen de werken lang lang.  Zo gingen ze in een Diaconaal Aandachtscentrum een maaltijd koken voor bezoekers,  en haalden ze in een ziekenhuis patiënten op voor de kerkdienst, waarin ze ook zelf een aandeel hadden.

In een derde workshop werd gesproken hoe je met je inkopen en in de supermarkt bewust kan bijdrage  aan een beter klimaat. Alle deelnemers werden ook uitgedaagd om 60 dagen zonder plastic te doen. Hetzelfde streven had ook de organisatie voor de inkopen van barbecue, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. De slager had op de vraag of het zonder plastic kon, de producten uit het plastic gehaald en op een schaal gedaan.

Bekijk het album 1ste Delftse Diaconale Dag