Fair & Groen moet je doen: verspil geen voedsel

De Hofkerk staat volop achter Fair & Groen. Eerlijke handel en eerlijke prijzen omdat wij onze medemens moeten liefhebben, ook als die wat verder weg woont. Groen denken en handelen omdat we Gods schepping in bruikleen hebben van onze kinderen. In deze coronatijd is het niet zo makkelijk om Fair & Groen in het kerkgebouw onder de aandacht te brengen. Daarom willen wij u inspireren met thema’s die u thuis kunt toepassen.

Vorig jaar presenteerde de commissie Fair & Groen de duurzame bucketlist. U kunt hem nog steeds downloaden van de website van Micha Nederland https://www.michanederland.nl/duurzaamheid-en-schepping/nieuw-duurzame-bucketlist/ onder het kopje duurzaam.  Er hangt ook een exemplaar in de Ontmoeting. De bucketlist geeft heel veel aandachtspunten op te pakken. Een bucketlist heeft als gevaar dat u dingen nog even kunt uitstellen tot het beter uitkomt. De komende maanden willen wij u helpen met tips die u meteen kunt toepassen

Tip van de maand: Voedselverspilling tegengaan

Voedselverspilling is één van de grote problemen in de huidige wereld. Een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt verdwijnt in de afvalbak. Dat gebeurt in bedrijven zoals restaurants en ziekenhuizen maar in het huishouden gaat er gemiddeld 34 kilo voedsel per persoon per jaar in de afvalbak. Milieucentraal  https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten houdt het bij.

Als u in uw huishouden voedselverspilling consequent tegengaat, draagt u bijna net zo veel bij aan de verbetering van het milieu als twee dagen per week geen vlees eten.

Voedselverspilling tegengaan is bijvoorbeeld:

• Restjes van de avondmaaltijd verwerken in een volgend maal.
  • De hele groente verwerken. De steeltjes van de broccoli smaken bijvoorbeeld prima maar ze moeten wel iets eerder in de pan dan de roosjes.
  • Geen grotere kan koffie en thee zetten dan u opdrinkt en liever geen losse kopjes.
  • Bij aankoop van producten (bijvoorbeeld aanbiedingen) letten op de uiterste houdbaarheidsdatum zodat u niet meer koopt dan op zal gaan.
  • Producten kopen die er net iets minder standaard uitzien (een grote supermarkt noemt ze buitenbeentjes). Net zo lekker en nog goed voor uw portemonnee ook.
  • Brood wordt het meest weggegooid. Totaal overbodig want brood kunt u prima invriezen en smaakt ontdooid nog als vers.

Tenslotte nog een bijzondere manier van voedselverspilling tegengaan. Dat is Toogoodtogo https://toogoodtogo.nl/ U hebt de gelijknamige app op uw smartphone nodig om aankopen te kunnen doen.. Daarmee kunt u zien welke winkels, restaurants of voedselproducenten producten over hebben. Meestal krijgt u een interessante mix van producten tegen een vaste zeer lage prijs. Die moet u in een bepaald tijdvak ophalen. Dit is voor leveranciers een goede manier om te voorkomen dat producten worden weggegooid en levert u veel voordeel. Voor de voedselbank zijn deze producten minder geschikt omdat het om kleine aantallen gaat. De website werkt samen met goede doelen zoals de voedselbank waarnaar u direct een bedrag kunt overmaken.

Wij wensen u veel succes met het in de praktijk brengen van de tips, commissie Fair & Groen