HI4 ZWO project | Geen kinderarbeid in de textielindustrie

ZWO project tegen kinderarbeid

De HI4 wijkgemeentes (Hof van Delft, Immanuël en Vierhoven) en de Evangelisch Luthese Gemeente zich verbonden hebben: SAVE (Social Awareness and Voluntary Education) in India, ‘Samen stoppen we de kinderarbeid’.

Meer informatie https://kerkinactie.protestantsekerk.nl/projecten/geen-kinderarbeid-in-de-textielindustrie/

Download  Folder ZWO-project- Geen kinderarbeid in de textielindustrie

Folder Indiav1
230205 KIA ppt India, Save

Geen kinderarbeid in de textielindustrie

Wereldwijd moeten 1 op de 10 kinderen werken. Door alle kinderen een kans op onderwijs te geven, kan de vicieuze cirkel van armoede en onderdrukking worden doorbroken. Bijvoorbeeld in India. In de Indiase stad Tirupur werken 10.000 kinderen vooral in de textielindustrie
Grote kans dat uw t-shirt hier vandaan komt. De kinderen zijn met hun ouders van het platteland naar deze grote stad geëmigreerd en spreken de plaatselijke taal vaak niet. Ze werken dag in dag uit onder slechte omstandigheden, hoewel de Indiase wet het verbiedt.
De Indiase organisatie SAVE spoort kinderen op die niet naar school gaan, zoals Yamuna.
Ze bezoeken textielwerkplaatsen, gaan de straat op en leggen huisbezoeken af. Yamuna’s oude schoolmeester nam contact op met de telefonische kinderhulplijn. Yamuna zei: “Ik wist niet dat het niet normaal was dat ik zo hard moest werken.”
Ze overleggen met ouders en overheid, zodat bedrijven bestraft worden en kinderen weer naar school gaan. Sommige kinderen moeten de taal nog leren en gaan eerst naar overbruggings-onderwijs van SAVE. Na een jaar kunnen deze kinderen dan naar gewoon onderwijs. Sommige kinderen worden tijdelijk opgevangen bij SAVE totdat ze weer bij familie kunnen wonen.
Via theater en onderwijs leren kinderen wat hun rechten zijn. Moeders worden versterkt via zelfhulpgroepen. Ze krijgen hulp om hun gezin zelf te kunnen onderhouden. Vrijwilligers blijven de kinderen volgen tot hun 16e
SAVE overlegt met overheden, kledingmerken, vakbonden om kinderarbeid-vrije zones op te zetten. Alleen met de gezamenlijke inspanning van ouders, overheden, textielfabrieken, kledingmerken, vakbonden én consumenten kan kinderarbeid in de kledingindustrie echt uitgebannen worden.

Met uw bijdrage kan SAVE zorgen dat 500 kinderen weer naar school gaan. Helpt u mee?

Voor 120 euro krijgt 1 kind een jaar lang overbruggings-onderwijs. Voor 650 euro kan een kind tijdelijk opgevangen worden zolang het kind nog niet bij familie kan wonen.

Samen zijn we een kerk in actie. Hartelijk dank voor uw steun om kinderarbeid in India te bestrijden!