Hoe gaat het in Oeganda?

Lydia Amongi van de Mother Aïda foudation vertelt ons over de afgelopen maanden.

Op 20 maart werd in Oeganda de lockdown afgekondigd. Ook de Mother Aïda school moest sluiten. De verwachting is dat de scholen pas in januari 2021 weer opengaan. Op dit moment, december 2020, is er wel weer activiteit en mogen mensen weer werken. Ook de markten zijn weer open en de kerken mogen met beperkte groepen vieringen organiseren. Met het geld uit de opbrengst van de pannenkoekenactie (€ 1.750, -) in de Hofkerk, is er in het afgelopen half jaar gewerkt aan voedselproductie. Het plantprogramma heeft als doel om voedselvoorraad op te bouwen zodat de kinderen schoolmaaltijden krijgen als de school weer start. Ook is er tijdens deze periode met 20 gezinnen gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van voedsel verbouwen en hebben de mensen landbouwvaardigheden ontwikkeld. De gezinnen hebben zaden en plantjes gekregen en hulp bij het kweken. Een mooie activiteit tijdens de lockdown. De regering van Oeganda heeft gezinnen opgeroepen om hun eigen voedsel te verbouwen. Voor de school is er nu een voorraad van 700 kg gedroogde mais, 300 kg gedroogde bonen aangelegd. In december volgt de oogst van rijst, uien en pinda’s. Als de kinderen weer naar school kunnen is de schoolmaaltijd gewaarborgd en dat maakt voor ouders en kinderen de drempel lager om naar school te gaan. Deze kosten hoeven ze niet te betalen. De komende maanden gaan we aan de slag met het stimuleren van de gezinnen om hun kinderen weer naar school te laten gaan. We kunnen nieuwe gezinnen weer geiten geven, daar hebben we nog geld voor gereserveerd en we gaan schoolmaterialen verzorgen. Dat scheelt de ouders ook veel geld. Er zijn grote zorgen omtrent het weer naar school gaan want veel kinderen helpen nu mee om het gezinsinkomen te verdienen.

Op 23 december organiseren we een kerststuk (thuispakket), waarbij u thuis aan de hand van een stappenplan en materialen een kerststuk kunt maken.