In de kracht van je leven: Zomerdienst

Zondag 24 juni

Bijbellezing:
Voorganger: ds. Fred van Helden en Taco Smit

De langste dag komt er aan. De dag dat wij het langst van het licht mogen genieten. Rond deze dag hebben wij een zomerdienst, samen met de Lutherse Gemeente. Dit keer op 24 juni in de Hofkerk om 10.00 uur. Aan deze viering zal ook de cantorij van beide kerken haar medewerking verlenen. Komt u ook?!

Geen weet meer van seizoenen?

In de zomer staat de zon op haar hoogst. Wat in het voorjaar is gegroeid komt nu tot rijping. Maar wij, verstedelijkte mensen, verleren steeds meer dat er seizoenen zijn en dat de natuur een rijpingsproces meemaakt. We raken er aan gewoon dat zogenaamde seizoensgroenten zijn het hele jaar door beschikbaar in de winkel. En we krijgen het idee dat alles dan ook direct beschikbaar is en beschikbaar moet zijn. Zonder dat er wat aan vooraf gaat, zonder dat je er wat aan moet doen.

Zomer van ons leven

Hoe belangrijk is het niet, dat we leren van de seizoen in ons eigen leven. In de zomerviering staan we stil bij de zomer van ons leven. De tijd dat we het kinderlijke geloof achter ons gelaten hebben en gegroeid zijn tot volwassen gelovigen.  Dat klinkt heel wat. Wat houdt dat in volwassen geloven en wat is een volwassen gemeente?

Volwassen geloven

Volwassen geloven houdt in dat je op een of andere manier wilt staan voor de boodschap van Jezus en dat je stevig genoeg bent om niet om te waaien als er storm of regen is die jouw geloof onder kritiek zet. En tot slot dat je vrucht draagt , d.w.z. dat je iets doorgeeft aan de mensen om je heen van jouw vroegwijze en jouw keuzes.

Een inspirerende en ondersteunende gemeente

Vaak groei je beter en draag je makkelijker vrucht als je mensen om je heen hebt die je ondersteunen, inspireren en uitdagen. De kerk kan zo’n plek zijn.  Een volwassen kerk heeft oog voor de veel(kleurig)heid van wat er om haar heen groeit. Ze is behulpzaam als ze  zich niet alleen richt op het begin en het einde van het leven, maar ook op het middelpunt van het leven, wanneer je in de kracht van je leven staat.