Kerkdienst 1 augustus

Zondag is er een viering in de Hofkerk.

U kunt bij deze vieringen aanwezig zijn. Aanmelden kan hier

GA NAAR DE LITURGIE VAN DEZE DIENST

GA NAAR KERKOMROEP VAN DEZE DIENST  Audio beluisteren via de Kerkomroep (Delft Hofkerk)

GA NAAR YOUTUBE LIVE STREAM VAN DEZE DIENST beeld en audio

GA NAAR MATERIAAL VOOR DE KINDEREN

Jona; een verhaal van hoop

In de zomermaanden is er een prekenserie over het bijbelboek Jona.

Jonas in de wallevis, zo hoor je tot aan de dag van vandaag dat iemand ‘gejonast’ wordt.

Wie kent het verhaal van Jona niet? Van de profeet zijn roeping probeert te ontlopen, en de andere kant op vlucht. Van hoe hij in het water ‘gejonast’ wordt, opgeslokt wordt door een vis, en drie dagen later weer uitgespuwd wordt.

Nu gaat hij wel op weg. Maar niet van harte. Als hij de inwoners van Ninevé vertelt,  dat ze zich moet omkeren – en ze doen het- kan hij het niet verkroppen dat God hen vergeeft.

Met zijn satire en humor over de kortzichtigheid en het humeur van Jona roept  het boekje ook een glimlach op. En is het verhaal van hoop die de grote goedheid van God laat zien.

Toch op weg naar Ninevé

Zondag 18 juli
Bijbellezing: Jona 1
Voorganger: ds. F. van Helden

Daar is die weer, Jona. Na wat bedenktijd tussen de stinkende spekmuren van de walvis, gaat hij nu wel op weg naar Ninevé. Maar of het nou van harte is? Die monsterstad, zijn grote vijand met al zijn kwaad. Daar wil hij niet lang vertoeven. Hij doet zijn zegje; jullie krijgen 40 dagen en dan is hij weer snel verdwenen. Kan niet werken, toch? Olympische sporters hebben jaren training nodig voor resultaat. Maar Jona zit meteen in de medailles. De boodschap heeft effect. De stad keert zich massaal om. Niet
alleen de mensen vasten, ze doen er nog een schepje bovenop enlaten zelfs de dieren vasten. Lachen, toch? Maar Jona kan dat niet. Hij is bloedserieus. Misschien zijn de wonden te diep. Als jij terreur en onderdrukking hebt meegemaakt, zou je dan ook niet zo snel mogelijk weg willen uit tiranniestad. Wraak, dat wil je liever zien. Maar dat is niet de weg die God wil. God wil verandering voor Ninevé én Jona . Echte vrede; geen oog om oog en tand om tand.