Kerkdienst Hofkerk, 21 maart 5e zo. 40dagentijd

Komende zondag is er een viering in de Hofkerk.

GA NAAR DE LITURGIE VAN DEZE DIENST

GA NAAR KERKOMROEP VAN DEZE DIENST  Audio beluisteren via de Kerkomroep (Delft Hofkerk)

GA NAAR YOUTUBE LIVE STREAM VAN DEZE DIENST beeld en audio

Koffie drinken na de dienst DIGITAAL

GA NAAR MATERIAAL VOOR DE KINDEREN

Kerk & Choco voor kinderen

De naakte kleden

Zondag 21 maart
Bijbellezing: Mat 25:36, Genesis 3: 7 – 13; 17 – 21; Exodus 22:24-26, Jesaja 58: 5-7
Voorganger: ds. Caroline der Nederlanden

Naaktheid heeft te maken met weerloosheid. Kleding met bescherming. Een mens heeft kleding nodig om zich te beschermen; overdag tegen de zon, en ‘s nachts tegen de kou. Als een mens geen kleding heeft, behoort hij tot de armsten der armen.
Wel of geen kleding heeft ook te maken met de waardigheid van een mens. Iemand tegen de wil van de kleren ontdoen is een grote vernedering.
Dat gebeurt ook figuurlijk; als iemand bekritiseerd wordt of aan de schandpaal wordt genageld, als geruchten in omloop worden gebracht, die mensen in diskrediet brengen, waartegen iemand zich niet kan verweren, dan voelt men zich naakt. Ook dat is een werk van barmhartigheid: niet alleen is het zorgen dat mensen kleding hebben om het lichaam te beschermen, het is ook mensen beschermen tegen afbrekende woorden en bekleden met liefde.
Deze zondag lezen we o.a. uit Genesis 3 waar God kleding maakt voor Adam en Eva, voor zij het paradijs moeten verlaten.