Kerkdienst Hofkerk, 28 maart 6e zo. 40dagentijd

Komende zondag is er een viering in de Hofkerk.

GA NAAR DE LITURGIE VAN DEZE DIENST

GA NAAR KERKOMROEP VAN DEZE DIENST  Audio beluisteren via de Kerkomroep (Delft Hofkerk)

GA NAAR YOUTUBE LIVE STREAM VAN DEZE DIENST beeld en audio

Koffie drinken na de dienst DIGITAAL

GA NAAR MATERIAAL VOOR DE KINDEREN

Kerk & Choco voor kinderen

De doden begraven

Zondag 28 maart
Bijbellezing: Matteüs 25:35 , Tobit 2:7
Voorganger: Ds. F. van Helden

Als voorbeeld van trouwe vervulling van dit werk van barmhartigheid wordt ons Tobit voorgesteld. Wanneer hij, tijdens de Babylonische gevangenschap, de lijken van zijn volksgenoten langs de weg zag liggen, nam hij ze op, verborg ze in zijn woning, om ze ’s nachts heimelijk te begraven (Tob 1,16-20).
Wie Mattheüs 25 leest komt dit werk van barmhartigheid niet tegen. Toch is het al snel een van de werken geworden. Het begraven van de doden is net zo’n plicht is als iemand te eten geven: het niet doen is geen optie. Het goed begraven van de doden is in Bijbels perspectief een belangrijke gebeurtenis. Jakob laat zijn zonen zweren dat ze zijn lichaam meenemen als ze uit Egypte zullen gaan. En Jozef van Arimathea besteedt alle moeite om Jezus goed te begraven.
Ook na de dood draag je zorg voor iemand en bevestig je op die manier zijn bestaan. Vanaf de vroege kerk speelt in het licht van de opstanding nog iets anders mee. De doden begraven betekent ook dat je iemand als het graan in de akker legt, in afwachting van de grote dag. En zo dragen we ook vandaag nog altijd zorg voor onze doden. Ze zijn ons voorgegaan, en samen met hen kijken we uit naar de dag van het nieuwe leven.