Kerst v(ers)ieren we samen!

Advent en Kerst worden anders dit jaar. Geen Lichtjesavond, geen volle kerst(nacht)diensten, geen grote familiediners en geen kerstmaaltijden in kerken en buurthuizen. Maar wordt het daarom ‘minder’? Dat is in geen geval de ambitie van de Protestantse Gemeente Delft! In alle wijkgemeenten wordt er creatief nagedacht over verrassende alternatieven onder de noemer ‘Kerst versieren we samen’! Net als in de uitdrukking dat je soms zelf de slingers moet ophangen in het leven, vieren én versieren we Kerst dit jaar samen – ja, ‘versieren’ ook in de betekenis van dat we het samen gaan ‘fixen’. Laat je inspireren en doe op een of andere manier mee!

In alle wijkgemeenten organiseren we creatieve, coronaproof activiteiten om juist in deze dagen de kerk en de Kerst dichtbij mensen te brengen, bij eigen gemeenteleden en bij stadgenoten. Door alle activiteiten te bundelen onder de noemer ‘Kerst versieren we samen’ ontstaat er meer kracht, meer licht, meer Kerst. Daarom roepen we jou op mee te doen, om jou/jullie hun activiteiten aan te melden en/of bij te dragen aan activiteiten van anderen. Op de webiste en in het Protestants Kwerkblad (PKD) houden we een overzicht bij van alle ‘Kerst versieren we samen’-initiatieven. Ook op andere manieren gaan we deze communiceren. Zó willen we Kerst 2020 maken tot een Delftbrede (missionaire) beweging van betekenisvolle en vreugdevolle activiteiten voor buurt- en stadgenoten. Waarin men vrede kan vinden, waaruit men hoop kan putten, en vanwaar men licht kan meenemen naar 2021.

Doe mee! Want ‘Kerst versieren we samen’.

Kerstnachtdienst: ‘Net als in de film’

Er komt een kerstnachtdienst, waar in de vorm van een film het verhaal van Jezus’ geboorte wordt verteld. Met herkenbare Delftse inbreng uit verschillende kerken.

Kerstvieringen online

Er komt één centrale, digitale plek waar iedereen alle online kerstvieringen kunnen vinden.

Kerstmissies

Verschillende wijkgemeenten organiseren Kerstmissies. Wijkgemeente Maranatha brengt bijvoorbeeld fruitmandjes rond en de Hofkerk bracht elk jaar rozen naar mensen in het ziekenhuis, Lindenhof, Parkzicht en hospice. In plaats daarvan worden er nu tussen 13-18 december waarschijnlijk goodiebags met wat lekkers rondgebracht, samen met een kerstgroeten-kaartje namens de Delftse kerken. Wil jij bakken, of de goodiebag vullen? Wil jij de kaarten rondbrengen? Of ook een kerstmissie doen in jullie wijk? Laat het weten.

Omgekeerde Adventskalender

Elke dag een cadeautje in een mand leggen, zodat je met Kerst een volle mand kunt weggeven! Deze manden komen terecht bij alleenstaanden (zowel jongeren als ouderen), gezinnen en echtparen. Deze actie wordt georganiseerd door St. Present Delft (zie blz. xxx)

Schaapjes zoeken

Als vervolg op de berenjacht in het voorjaar kunnen kinderen in verschillende wijken zoeken naar schaapjes achter de ramen, die de herders op weg naar de stal zijn kwijtgeraakt. Doe jij met jouw wijk mee? Mag achter jouw raam een schaapje staan? Meld je aan.

Kerstmaaltijd thuisbezorgd

Al moeten we het doen zonder de gezelligheid van de gezamenlijke kerstmaaltijden – kerken, studenten- en andere organisaties slaan de handen in elkaar om kerstmaaltijden te bereiden en te bezorgen (zoals Delft voor Elkaar, gezamenlijke ouderenbonden SSBO). Wil je een maaltijd ontvangen? Wil jij helpen om mensen te bellen? Laat het weten!

Kerstboom vol gebeden en hoop

In de tuin van woongemeenschap Taste! (naast de Marcuskerk in de Voorhof) komt een grote kerstboom waaraan mensen hun gedachten van hoop en licht, of hun gebeden kunnen hangen. In de adventskalender aan de straatkant verschijnt iedere dag een nieuwe naam van God, en op ansichtkaarten wordt deze verder uitgelegd. Versier ook jouw kerk en laat het een boodschap van hoop zijn voor wie voorbijrijdt.

Blijf in contact met elkaar

Blijf met elkaar in contact. Zo houden we samen de moed erin, vanuit het geloof dat God ons draagt, door de crisis heen. Bel elkaar. Kijk of luister samen naar een kerkdienst. Schrijf een kaartje of een brief. Help mee met rondbrengen (dan ontmoet je vanzelf andere mensen). Kook voor iemand. Ga met iemand een wandelingetje maken. Maar: let bij alles wat je doet op de 1,5 meter en de richtlijnen van de overheid. Lees mee >> Blijf in contact

Vele handen maken Kerst licht …

Denk mee en draag ideeën aan. Voor de goodiebags, voor andere kerstmissies, voor kerstkoortjes op straat in de Lindenhof… of wat dan ook. Lopen er al activiteiten in jouw werk? Meld ze dan aan, zodat we ze meenemen in de communicatie. Geen ideeën maar wel energie en een paar handen? Meld je aan en help bezorgen of ‘doen’.

René Strengholt (E: rene.strengholt@gmail.com, M: 06 1700 8025) en Fred van Helden (E: favanhelden@gmail.com; T: 06 3022 1990).