Kruiswegstaties kijken in Amsterdam

In 14 Amsterdamse binnenstadskerken zijn t/m 21 april moderne kruiswegstaties te zien onder de titel Troubled waters, art stations of the cross. Woensdag 4 april bezocht een groep uit de Hofkerk een aantal van de staties. Ze vertellen de lijdensweg van Jezus van zijn veroordeling  tot de graflegging. In de kruiswegstaties in Amsterdam wordt daar door de kunstenaars een boeiende link gelegd met geweld, lijden, vervuiling en klimaatverandering is deze tijd.

Naast het klassieke beeld van de Jezus voor Pilatus, wordt een beeld gezet van een moderne Maria met kind in een thermische deken, die tegelijk een goede glans geeft als doet denken aan een vluchtelinge. Wordt zij ook onschuldig veroordeeld?

Een schokkend beeld was de kruisafname. De kunstenaar had voor dit werk een in een kerk afgedankt Jezusbeeld gebruikt. Het hing nog met een touw en voeten vast  aan het kruis, terwijl het hoofd  een stuk verder los gerold lag. Een link met het afgrijselijke terreurgeweld  in de wereld dringt zich aan je op. Terwijl er recht tegenover een piëta staat van Maria en de dode Jezus in haar armen, wordt je voor de vraag gesteld hoe gaan we in deze wereld met elkaar om? Veroordelen en kruisigen we elkaar? En laten we het gebeuren? Of nemen we beschermend het kind in onze armen?

De hulp van Simon van Cyrene aan Jezus om het kruis te dragen, werd verbonden met ons slavernijverleden. Drie vrouwen werden getoond die elk zichzelf of anderen vrijgekocht hadden.

Een bak met allerlei schoonmaakproducten stelde een koraalrif voor. Het stond ook voor Moeder aarde, die bedreigd  wordt en huilt. De klassieke statie die erbij hoort was die van Jezus die zijn moeder ontmoet.  De installatie houdt een pleidooi om de ‘schoonheid’ van de aarde te bewaren en bewaken.

De kunstwerken nodigden uit tot mooie gesprekken.

Bekijk het fotoalbum Kruiswegstaties Amsterdam Troubled waters