Lichtjes voor Delft gaat niet door – gedenken wel

Lichtjes voor Delft is in de afgelopen jaren een kleine Delftse traditie geworden op de eerste zondag van november. Bij dit moment van gedenken staan we stil bij dierbaren die zijn overleden.  Alle jaren was er gelegenheid om op de Markt een kaarsje aan te steken met aansluitend een korte dienst in de Nieuwe Kerk. Het samen gedenken biedt troost. Lichtjes voor Delft is een initiatief van verschillende kerken en organisaties in Delft. Dit jaar zou de eerste kaars aangestoken worden Loudi Stolker-Nanninga, voorzitter van voorzitter van Stichting Hospice en Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg Delft.

Zet een kaarsje voor je raam

Helaas kan Lichtjes voor Delft dit jaar niet in oorspronkelijke vorm doorgaan vanwege de huidige coronamaatregelen. Maar we roepen iedereen om thuis  een kaarsje aan te steken en voor je raam je zetten op 1 of 2 november.  Als we zo samen stil te staan bij wie  we missen, geeft Delft licht en zijn we met elkaar verbonden in het gemis.

Gedenk in een van onze kapellen

Ook zijn er dagelijks in Delft 2 kapellen open waar je een moment van bezinning kan hebben en een kaarsje kan aansteken.  In het centrum kan dat van 9.30 – 17.00 uur in de Jozefkapel in de Maria van Jessekerk op de Burgwal. De kapel is toegankelijk door een ingang aan de Jozefstraat, een steeg naast kerk. In de wijk Voorhof is dagelijks van 9.00 – 17.00 u een kapel open in de Adelbertkerk, Minervaweg 7.

Brand een kaarsje on-line

Gedenken wie je mist kan ook online. Op hofkerk-delft.nl/sermons/gedachtenis  kan je deze week een naam noemen voor wie je een kaarsje wilt branden of een gedachte achterlaten. De namen zullen vertoond worden tijdens de gedachtenisdienst in de Hofkerk op 1 november, 10.00 uur. Deze dienst is online te volgen je via het YouTube-kanaal Hofkerk Delft. Ook kan je een digitaal kaarsje aansteken via kro-ncrv.nl/voor-wie-steek-jij-een-kaarsje-op. Op 2 november om 20.25 op NPO2 staat het programma Voor wie steek jij een kaarsje aan van KRO-NCRV in het teken van het omkijken naar bekende en onbekende Nederlanders die ons zijn ontvallen. Hierin worden verhalen gedeeld om de herinnering levend te houden.

We hopen volgend jaar weer samen onze dierbaren die zijn overleden te gedenken met Lichtjes voor Delft op de Markt en in de Nieuwe Kerk.