Nodig internationale studenten aan je kersttafel

PGD geeft internationale studenten een warm welkom met kerst:

A Christmas Holiday lunch, spend some hours with a Dutch family

De afgelopen jaren is het aantal internationale studenten in Delft hard gegroeid, met name doordat veel studies Engelstalig geworden zijn. In deze kerstperiode blijft een deel van de internationale studenten noodgedwongen in Delft. Er is veel eenzaamheid onder studenten, in het bijzonder onder internationale studenten. Veel studenten hebben een kamer met eigen voorzieningen, volgen alle lessen online. Voor internationale studenten is het extra zwaar omdat zij geen familie hebben om op terug te vallen. Voor hen is het beleven van de Nederlandse gezelligheid en de ervaring dat mensen naar hen omzien van grote waarde.

Rohit, student uit India, verwoordt het als volgt: ‘For me, having a meal together was an important part of celebrating Christmas back home. Since I would be celebrating it in Delft this year, I think it’s a wonderful opportunity to experience how it is done in the Netherlands. Moreover, I get to meet new people. That’s always nice. This year it was quite difficult to socialize, so this event is a much needed outlet to chat with people face to face and not through a screen.’

Een warm welkom met kerst

Voortbordurend op een initiatief van DelftProject ‘Eat & Meet’ bieden we dit jaar internationale studenten de gelegenheid om in de kerstperiode in contact te komen met de Delftse samenleving en cultuur. Het biedt hen bovendien de mogelijkheid om kennis te maken met leden van de kerk in Delft. We bieden ze op 3e kerstdag bij ons thuis een warme kerstlunch aan, delen verhalen en ervaringen, doen misschien samen een spel. Om 16 uur nemen we afscheid en gaan de internationals naar een van de centraal georganiseerde activiteiten, verspreid over Delft.

Ook meedoen?

Hoe geweldig zou het zijn wanneer we dit jaar met elkaar eenzame internationale studenten thuis kunnen ontvangen? En zo ook de gastvrijheid en veelkleurigheid van de PGD laten zien?

Heeft u interesse om op zondag 27 december, 3e kerstdag, van 12 tot 16 uur twee internationale studenten of PhD’s bij u thuis te ontvangen? Volgens de geldende regels mag u drie mensen thuis ontvangen, wij houden het bij twee. Aanmelden en kan via dutch.christmas.lunch@gmail.com. Wilt u bij uw aanmelding naast uw naam, huisadres, mailadres en telefoonnummer ook ‘host’ of ‘gastgever’ vermelden? Meer informatie  Kerstlunch voor internationale studenten in Delft

Deelnemende gezinnen/huishoudens en de internationals ontvangen tijdig informatie over de centrale activiteiten (start om 16 uur; georganiseerd voor de internationals) en advies inzake de corona maatregelen. Na de match op 20 december ontvangen de gastgezinnen de contactgegevens van hun internationale gasten. Op de ochtend van 27 december vragen we van alle deelnemers, huishoudens èn internationals, om digitaal te verklaren dat zij gezond zijn (gezondheidsverklaring).

Inge van de Water (Immanuël wijkgemeente), Taco Smit (Evangelisch Lutherse Gemeente en International Student Chaplaincy (ISC)), Praveen Kumar Panna (MSc Sustainable Energy Technology, Maria van Jesse gemeenschap & ISC), Renske Oldenboom (MoTiv), Rohit John (Master Student Aeropace Engineering, ISC) en Jacobiene van der Hoeven (kerk aan het Noordeinde)