1 Digitale kerkdienst 3 wijken – 19 April

Zondag 19 April is er een gezamenlijke online dienst van de Hofkerk, Immanuel en Vierhovenkerk.

Deze dienst wordt uitgezonden vanuit de Vierhovenkerk.

Op weg uit het land van de dood

Zondag 19 april 2020
Bijbellezing: Exodus 15:22-16:27; Johannes 20:19-31
Voorganger: Ds. Marco Visser

Deze weken lezen wij  uit Exodus. Daarnaast volgen wij de evangelielezingen uit het Evangelisch Luthers Leesrooster.Uit Exodus behandelen  wij het  verhaal van de uittocht. Het verhaal dat in de Paasnacht klinkt en echoot in het Paasverhaal. Bevrijding uit het slavenhuis, weg uit dat land van de dood. Het boek Exodus vormt een soort van rode draad voor de komende weken. Zondag 19 april staat Exodus 15:22-16:27 op het rooster.  Het is het gedeelte na het lied van Mozes. En vlak na de uittocht beklaagt het volk Israël zich keer op keer. Het volk mort (15:24, 16: 2). Dat morren, beklagen komt telkens in de tekst terug. Ook de sabbat komt op een verrassende manier ter sprake. Het blijkt dat een lichte vorm van hamsteren toch wel toegestaan was, maar met mate!  De evangelielezing is uit Johannes 20:19-31. In dit gedeelte de vertrouwde woorden: “Ik wens jullie mijn vrede.” Woorden die samen met het “Vrees niet” ons geruststellen. De leerlingen zijn bang en dan wenst Jezus hen zijn vrede. Mensen worden opgeschrikt en horen dan ‘vrees niet.’ ‘Vrees niet’, ook in deze dagen nu wij de deuren vaak gesloten houden.