PlaceGame in de Kuyperwijk

Spelenderwijs de buurt vernieuwen

Jeroen Laven (STIPO) leidt met wethouder De Prez het ‘locatie-spel’ in.

De gemeente Delft heeft een oogje op de Kuyperwijk. Ze wil extra aandacht besteden aan deze wijk om het aanzien, de levendigheid en leefbaarheid te vergroten. Daarbij heeft ze bureau STIPO in de arm genomen om ons daarin te begeleiden. Woensdag 12 april werd door de gemeente en STIP een zogenaamd Place Game gehouden. In het gebouw van Doel aan de van Adrichemstraat waren zo’n 30 mensen aanwezig, van de gemeente, ondernemersvereniging, woningbouwvereniging  bewoners en belangstellenden. Als bewoners en werkers in de wijk waren er ook een aantal mensen van de Hofkerk aanwezig.

Jeroen Laven (STIPO) leidde met wethouder De Prez het ‘locatie-spel’ in. Hij gaf voorbeelden uit steden over de wereld hoe met creativiteit de plek meer eigen werd en de buurt en meer gebruik van maakte. Voor de bibliotheek van New-York werd vroeger gedeald. De bieb wilde aanvankelijk een hek zette, maar kwam uiteindelijk met het idee de bibliotheek naar buiten te halen. Langzaam maar zeker veranderde het plein in een uitgaanscentrum met koffiekoekjes, optredens  en levendigheid.

In groepjes werden de deelnemers naar verschillende plekken rond de van Foreestweg en het van Adrichemplein gestuurd om de sfeer van de plek op te snuiven en ideeën op te doen om aan te pakken op korte én op lange termijn.

Opvallend bij de presentatie was dat er veel gesproken werd over meer groen en fleurigheid  om  de winkels en intimiteit te geven en af te schermen van de Beatrixlaaan en van Foreestweg, en daarnaast was er behoefte aan terrasjes.

Betrokken in de buurt

Het is als Hofkerk belangrijk ook zo betrokken te zijn bij de buurt. De leefomgeving bepaalt voor een groot deel ook het welzijn van de bewoners. En dat bepaalt op haar beurt weer het geestelijk welzijn.

Jeremia schrijft (29:7) dat de ballingen ook moeten bidden voor de stad en zich moeten inzetten voor haar bloei, want die bloei is ook jullie bloei.

Zo willen wij ons verbinden met mensen en organisatie in wijk en buurt die de bloei van de wijk en de mensen die daar wonen voor ogen staan, m.n. voor de armsten en kleinsten.