Ria van Oosten licht “Uitgelicht” uit

Een club mensen uit de Hofkerk bezocht donderdag   12  oktober  de tentoonstelling  “Uitgelicht” in de Oude kerk.  In dedeze tentoonstelling zijn de glas in  lood ramen van Joep Nicolas gefotografeerd  en uitvergroot te zien.

Beeldhouwster Ria van Oosten  heeft bij de bijbelse voorstelling op de ramen beelden gemaakt en leidde rond. Onder   har enthousiaste leiding kwamen we nieuwe  dingen op het spoor.  Zo heeft Ria  achterop  het beeld van de schepping   tekeningen van dieren ingekerft alsof het uit de oertijd komt. In het beeld van de toren van Babel staan letters, maar ze staan door elkaar, als uitbeelding van de  spraakverwarring.

Indrukwekkend  is   o.a. de  verloren zoon die afgezonderd in de tentoonstelling staat en  die als een junkie op een stoel hangt met een varken eronder.  Ondertussen aait  hij een klein varken dat toch nog troost geeft.

Bij de raamvoorstelling   uit Openbaring  “Ik ben de alpha en de omega” moest Ria verbeelding gebruiken.   Het is schaal met daarin glas  en scherven  en daarachter een muur. De muur verbeeldt een golf, met daarin kinderhandjes en dat geldt ook voor de schaal. Dat is de zee met daarin ook kinderhandjes. Daarin dobbert een bootje. Het verbeeldt de ellende, die er nog in de wereld is.  Het beeld van de de kinderen rondom Jezus wijst er naar toe in verwachting  op  een nieuwe toekomst.

De tentoonstelling is nog te zien tot het eind van dit jaar.

Bekijk meer foto’s  in het album   Tentoonstelling “Uitgelicht” met Ria van Oosten