Schrijven voor AMNESTY – januari 2022

In deze maand houden wij namens Amnesty International een schrijfactie tegen mensenrechtenschendingen.

We schrijven voor:

1. De Algerijnse activist Mohad Gasmi is op 17 oktober veroordeeld tot 5 jaar cel omdat hij terrorisme zou ver-heerlijken. Hij schreef in 2018 op Facebook dat een be-kende Algerijnse militant geradicaliseerd zou zijn omdat de overheid niet zorgt voor haar burgers. Met dat Face-book-bericht maakte Gasmi alleen maar gebruik van zijn recht op vrijheid van meningsuiting.
    In uw brief roept u de president van Algerije op Mohad Gasmi onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.
  2. De Turkmeense oppositieactivist Azat Isakov verdween op 20 oktober 2021 in Rusland, waar hij woont. Het mi-nisterie van nationale veiligheid in Turkmenistan houdt hem zeer waarschijnlijk vast vanwege zijn uitgesproken kritiek op de Turkmeense overheid. Het risico is groot dat hij wordt gemarteld.
    In uw brief roept u de president van Turkmenistan op Azat Isakov onmiddellijk vrij te laten en hem in de tus-sentijd goed te behandelen.
  3. Iran houdt sinds 16 november 2020 twee activisten vast in de Evin-gevangenis in Teheran, terwijl zij alleen maar gebruikmaakten van hun mensenrechten. Zo komen zij op voor arbeiders en vrouwenrechten. De Duits-Iraanse Nahid Taghavi en de Brits-Iraanse Mehran Raoof zijn afgelopen augustus veroordeeld tot 10 jaar en 8 maanden celstraf na een buitengewoon oneerlijk proces.
    In uw brief roept u het hoofd van de rechterlijke macht bij de ambassade van Iran bij de Europese Unie, Gholam-hossein Mohseni Ejei, op Nahid Taghavi en Mehran Ra-oof onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Hoe kunt u meedoen?

Om mee te doen geeft u de volgende opties:

1. Zelf printen en verzenden per post;
    In de onderstaande download zijn de brieven en de toelichting opgenomen. U kunt de brieven zelf printen en versturen.
  2. Brieven thuis laten bezorgen en zelf verzenden per post.
    In de wijkgemeenten leveren Evert van Bokhorst,  en Herman de Wolff ook aan huis. Geef per telefoon (015-2143690) of per e-mail (mail@hermandewolff.nl) door dat u de brieven wilt ontvangen, en op welk adres. Brieven en enveloppen met postzegel en toelichting ontvangt u in de brievenbus.
    De onkosten (3,00 per setje van twee deze keer) kunt u storten op de bankrekening van de kerkengroep van Amnesty International te Delft, NL97 TRIO 0197 6877 84 ovv “Schrijfactie Amnesty.”

Download brieven en toelichting

Hieronder kunt u de brieven en de toelichting downloaden: