Schrijven voor Amnesty – Oktober

In deze maand houden wij namens Amnesty International een schrijfactie tegen mensenrechtenschendingen.

We schrijven wij voor:

1. De Thaise activist Wanchalearm Satsaksit werd door onbekenden ontvoerd uit zijn appartement in de Cam-bodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Hij protesteerde on-line tegen de Thaise regering. Die klaagde hem daarvoor aan, terwijl Wanchalearm alleen maar gebruik maakte van het recht op vrije meningsuiting.
    In uw brief roept u de autoriteiten in Cambodja op om Wanchalearm Satsaksit onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.
  2. Vijf Filipijnse activisten worden ten onrechte beschuldigd van het bezit van vuurwapens en explosieven. De Tacloban 5 zeggen dat de politie die zelf in hun kantoren heeft gelegd.
    In uw brief roept u de autoriteiten in de Filipijnen op om de beschuldigingen tegen de Tacloban 5 te onderzoeken
  3. Bernardo Caal Xol verzet zich sinds 2015 tegen de bouw van waterkrachtcentrales op het grondgebied van inheemse Maya-gemeenschappen in het noorden van Guatemala. En dus tegen de plannen van het ministerie van Energie en Mijnbouw. De autoriteiten startten daarom een lastercampagne tegen hem. Zij beschuldigden hem onterecht van diefstal met geweld. Eind 2018 veroordeelde een rechter Bernardo Caal Xol tot ruim zeven jaar cel, op grond van valse aanklachten.
    In uw brief aan de Guatemalteekse ambassadeur in Nederland, roept u hem op bij de autoriteiten in Guatemala aan te dringen op vrijlating van Bernard Caal Xol.

Hoe kunt u meedoen?

Om mee te doen geeft u de volgende opties:

1. Zelf printen en verzenden per post;
    In de onderstaande download zijn de de drie brieven en de toelichting opgenomen. U kunt de brieven zelf printen en versturen.
  2. Brieven thuis laten bezorgen en zelf verzenden per post.
    In de wijkgemeenten leveren Evert van Bokhorst, Peter Siepman en Herman de Wolff ook aan huis. Geef per telefoon (015-2143690) of per e-mail (mail@hermandewolff.nl) door dat u de brieven wilt ontvangen, en op welk adres. Brieven en enveloppen met postzegel en toelichting ontvangt u in de brievenbus.
    De onkosten (3,00 per setje van twee deze keer) kunt u storten op de bankrekening van de kerkenroep van Amnesty International te Delft, NL97 TRIO 0197 6877 84 ovv “Schrijfactie Amnesty.”

Download brieven en toelichting

Hieronder kunt u de brieven en de toelichting downloaden: