Bezinningsactie 2023 – Syrische Christelijke gemeenschap in Nederland (SCN)

De Syrische Christelijke gemeenschap in Nederland

Syrië, een land in het Midden-Oosten, is de bakermat van beschavingen, waar vele volkeren en beschavingen doorheen trokken, waarvan sommige dateren uit 7500 voor Christus.

Voor veel mensen in Europa en de wereld in het algemeen was Syrië vóór 2011 onbekend, behalve voor onderzoekers en archeologen die Syrië bezochten en het historische en beschavingsbelang van Syrië echt kenden.

Na het begin van de oorlog in Syrië kwam Syrië in de schijnwerpers te staan ​​in de media, en Syrië stond bovenaan de nieuwskoppen, en iedereen kende Syrië, maar welk Syrië kennen ze? Helaas kenden ze alleen de duistere kant van Syrië, oorlog, verwoesting, dood, armoede, dakloosheid en asiel.

Veel mensen in Europa geloven dat er geen christenen zijn in Syrië, en ze weten niet dat Syrië het land was waar de apostel Paulus zich tot het christendom bekeerde, en vanuit Damascus ging Paulus naar Europa om het christendom te prediken.

Nu wonen er duizenden Syrische christenen in Nederland, die naar Nederland zijn gekomen in de hoop hier een nieuw leven op te bouwen, ze doen hun best om actief te zijn in de samenleving en een goede toekomst op te bouwen voor zichzelf en hun kinderen.

In Delft is de stichting Syrische Christelijke gemeenschap in Nederland (SCN) opgericht. SCN  is een non-profit stichting met een christelijk sociaal-cultureel humanitair karakter, die in Nederland (met Delft als thuisbasis) woonachtige christelijke families samenbrengt die Arabisch spreken en gemeenschappelijke gebruiken, interesses en culturele achtergrond hebben.

De stichting heeft verschillende doelen:

• Bijdragen aan het proces van integratie van de Syrische christelijke gemeenschap in de Nederlandse gemeenschap, met behoud van de Syrische christelijke culturele identiteit.
  • De talenten van kinderen en jongeren ontwikkelen, hun vaardigheden en capaciteiten ontwikkelen en bijdragen aan het opbouwen tot bewuste, proactieve en sociaal effectieve mensen.
  • Bijbelstudie doen, vergroten van de kennis van de christelijke religie en het leren naleven van de christelijke leer, en de christelijke leringen in hun dagelijks leven toepassen.
  • Liefdadigheidswerk en humanitaire hulp.
  • Ondersteuning van Syriërs in Nederland door het organiseren van sociale, culturele en recreatieve activiteiten.
  • Nieuwkomers helpen de Nederlandse arbeidsmarkt te betreden.
  • Men wil bruggen bouwen in relaties met Nederlandse christenen en andere migrantenchristenen in Nederland met verschillende achtergronden, om samen te zijn als broeders en zusters en samen één lichaam van Jezus Christus te vormen.

SCN houdt elke zaterdag  een kerkdienst in de Vierhovenkerk. Daarnaast organiseert de stichting ook activiteiten om te integreren met de andere geloofsgemeenschappen die gebruik maken van de Vierhovenkerk. Een goed voorbeeld van een activiteit was “Kerst uit het Oosten”. Een bijeenkomst om samen Kerst te vieren met leden van de verschillende kerken in Delft.

• Download: presentatie Syrische gemeenschap in Nederland
  • Open Hands is organisatie, gelieerd aan de Syrische gemeenschap in Nederland. Zij vraagt om hulp voor Syrische gezinnen, na de aardbeving. U kunt helpen door een gift over te maken of een gezin te adopteren. Fijn is het als u ook in contact met hen komt en blijft.  Shadi Haddad en Yara Aldakar ‘koppelen’ u o of uw kerkgroep met een gezin. Lees meer>  Noodhulp voor Syrië -adopteer een gezin

Bezinningsactie steunen

U kunt de bezinningsactie steunen via NL37 RABO 0373 7366 06 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Delft.
In de Bezinningsactie staan dit jaar de volgende doelen centraal:

Ga naar Doelen Bezinningsactie 2023