Top2000-dienst Hofkerk kiest actueel thema

In de rubriek “Het lijflied van…” wordt er vaak verteld over welke mooie liederen er in de kerk gezongen worden. Het zet mij vaak aan het denken: “Welk lied is dat voor mij?”

Scheepke – Online

Dat vind ik moeilijk, er zijn zoveel liederen die ik mooi vind. Scheepke onder Jezus hoede, was een lied dat ik altijd koos wanneer wij zondagavond aan tafel zongen. ‘Ik wil U mijn God uw dank betalen’ in een speciale bewerking hebben we gezongen bij de begrafenis van mijn moeder en van mijn nicht. Er zijn liederen die ik met de praiseband OnLine speelde: ‘Zegen mij op de weg die ik moet gaan’ (Opwekking 710 of Hemel Hoog 473) . Met OnLine wilde ik graag een nummer in een kerkdienst spelen die  jongeren zouden herkennen. Daar is ook het idee ontstaan om een kerkdienst te maken met alleen popmuziek: de TOP2000 kerkdienst.

“Make Music Not War”

Volgens de website https://www.top2000kerkdienst.nl/ Top2000-kerkdiensten zijn als bronnen waar een uiteenlopend publiek op afkomt: gelovig, half-gelovig, ongelovig, kerkelijk en niet-kerkelijk. Wij kennen, afgezien van doop-, trouw- en rouwdiensten, geen kerkdiensten waar zoveel mensen komen die nooit of niet meer een kerk van binnen zien. Zo komen bekende liedjes in een ander daglicht te staan, ontdek je dat sommige teksten heel inspirerend kunnen zijn, ga je op een andere manier naar het christenzijn en naar liedjes luisteren.

Je kan zo’n top2000 dienst naar eigen behoeftenen ideeën bouwen. Er zijn diensten waar in 1 band of artiest centraal staat met een stemming stemmen , met een Bijbelverhaal centraal (zoals in2021 met de barmhartige Samaritaan) of je kan een thema kiezen. Zoals dit jaar “Make Music Not War”.

Welkom , Hofkerk, 26 november

Er zijn geen vaste liturgieën of kaders voor zo’n dienst. Ik ben bij diensten geweest met een standaardliturgie en  met een concertachtige of musical setting.

De Top2000-dienst op  26 november 2022 in de Hofkerk wordt het een informele bijeenkomst. Er zijn zitjes, de muziek staat centraal en de koffie staat klaar.

Met de liturgie commissie is bepaald hoe we van de Top2000-dienst ook een kerkdienst maken. De muziek wordt gespeeld met muzikanten uit verschillende Delftse kerken. het belooft mooie dienst te worden.

U bent van harte uitgenodigd om 26 november 2022 om 20:00 uur langs te komen om van de sfeer, de muziek, de band, het samenzijn, de quiz, de koffie,  en de teksten te genieten.

Heeft u nog vragen of opmerkingen schroom niet om met mij contact op te nemen.

Kees Witte, ca.witte@hetnet.nl