Twee binnenstadskerken open voor stilte en bezinning in coronatijd

Vanaf 6 april kunnen Delftenaren elke middag even de Maria van Jessekerk of de Nieuwe Kerk binnenlopen voor een moment van rust of gebed. Voor deze openstelling gelden natuurlijk de geldende landelijke spelregels over 1,5 meter afstand houden, niet als groep komen en afzien van een bezoek als je verkouden of ziek bent.

Voorzichtigheid geboden

De beslissing de kerken te openen is zorgvuldig afgewogen en overlegd met de gemeente Delft. In beide kerken is gelegenheid om even te zitten, stil te zijn en een gebed achter te laten.  In de Mariakapel van de Maria van Jessekerk (ingang in de Jozefstraat) is elke dag van 9.00 tot 17.00 uur de mogelijkheid een kaarsje te branden.

Digitaal gebeden en woorden van troost delen

Digitaal kunt u een gebed of een gedachte achterlaten op www.pgdelft.nl. Op deze site kunt u ook lezen waar u met een vraag om hulp of om een gesprek terecht kunt.

De kerkgebouwen hebben bij deze openstelling geen functie als plek van samenkomst of van toeristische bezichtiging , maar enkel als een stiltecentrum. In de Nieuwe Kerk is ook maar een beperkt deel toegankelijk en wordt een beperkt aantal mensen tegelijk binnen gelaten. Bezichtiging van de expositie en het grafmonument van Willem van Oranje is niet mogelijk.

Op maandag- t/m woensdagmiddag is de Nieuwe Kerk aan de Markt geopend van 12.00 tot 15.00 uur (met uitzondering van Tweede Paasdag). Op donderdag- t/m zaterdagmiddag staan de deuren van de Maria van Jessekerk aan de Burgwal open van 12.00 tot uiterlijk 17.00 uur. De Maria van Jessekerk is ook open op zondagochtend van 11.00-12.00 uur en zondagavond van 18.00-19.00 uur. In de kerk is op zondagavond gelegenheid om het Sacrament van Boete en Verzoening (biecht) te ontvangen en is er geen viering van de eucharistie.