Uit 60 jaar Hofkerk – Sonja Nowee en Bep Geevers

De naam van Sonja Nowee is bij veel mensen bekend. Sonja is jarenlang organist in de Hofkerk en bespeelde  menig orgel bij kerkdienst, uitvaart, of huisdienst. Daarnaast stond de cantorij van de Hofkerk lange tijd onder haar leiding. Haar muzikale wortels liggen in de Sionskerk.

Toen ze een jaar of 8 was ging zij op blokfluitles in de Sionkerk bij Bep Geevers in de grote zaal boven bij de nooduitgang. En ze is blijven hangen.

Sonja ging helpen bij het Sionskerkkoor onder leiding van Bep. Tine van der Groep speelde piano. “Bep was mijn muzikale moeder” vertelt Sonja op  wie Bep Geevers een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. ‘Ik weet niet, als ik geen Bep gekend had, wat ik dan geworden was.’

Trouwdienst in de Sionskerk – de indeling was toen anders

Er was in die tijd een instrumentale groep. Er werd geoefend op zaterdagmiddag op de Buitenwatersloot bij ‘Tante Bep.’ Ik hielp en speelde hobo en dwarsfluit. Er waren ook cello’s en veel soorten blokfluiten.’

Bij bijzondere diensten als Pasen en Kerst was deze muziekgroep aanwezig.

Bep Geevers – foto Sonja Nowee

Bep Geevers was vanaf het begin organist in de Sionskerk en heeft het orgel bespeeld tot ver na haar pensioen. Ze bleef ook daarna elke zondag naar de kerk gaan. Ze woonde in een aanleunwoning van de Sionshof een bejaardencomplex  op de plek waar nu de Lindenhof en Parkzicht staat. Toen Bep overleed werd ze vanuit haar huis zo de kerk ingedragen, weet Sonja zich te herinneren.

Willem-Alexander werd gedoopt (1967)  met allemaal kinderen om het het doopvont. Dit was inspiratie om het in de Sionskerk ook zo te doen. Het kinderkoor zat op het balkon en ging met Sonja naar beneden via de brandtrap als de dopelingen de kerk werd binnengebracht.

Wat is jouw verhaal van de Hofkerk?

In de komende maanden willen we verhalen naar boven halen uit 60 jaar Hofkerk. Dat mag zijn van de bouw, de dominees, de kosters, Inside-out, de vrouwenvereniging, de 55+club, de maaltijden, de samenvoegingen van de kerken, bijzondere kerkleden, muziek, de kerkinrichting. We zijn m.n. op zoek naar herinneringen uit de jaren 70 en 80

Ook zijn we op zoek naar ‘oude’ leden van het Sionskerkkoor, of mensen die in de muziekgroep gezeten hebben.

Heeft u verhalen, of weet u mensen met verhalen? Heeft u foto’s, knipsels  of ander materiaal? Laat het weten! Annelies Peterse, Tineke de Zwart en Fred van Helden favanhelden@gmail.com 0630221990