Verkenners in de nieuwe wijken

Dinsdag  25 september kwam een groepje bij elkaar om mogelijkheden te verkennen om  present te zijn in  de nieuwe wijken Harnaschpolder en Rijswijk buiten. De groep bestond uit mensen van verschillende kerken en wijken.

Zoekend naar het verlangen voor de wijk

In het gesprek bleek  al snel dat we af wilden van gevoel dat er iets van een kerkplek geplant moet worden.  We willen geen last op onze schouders dat er iets tot stand móet komen. Daarentegen zochten we vooral naar waarom we vanuit ons geloof hart hebben voor deze wijken.  Naar wat inspireert en drijft en naar wat we verlangen.

Dat verwoordde ieder op zijn eigen manier; “dat   je mensen gunt om niet langs elkaar heen te leven, om oog te hebben voor elkaar en verbonden te willen zijn.” “Je gunt mensen de liefde van Jezus, een doel in je leven.” “Jezus legt verbinding tussen mensen om mensen tot hun recht te laten komen en zo te groeien/bloeien.” Vaak werden de woorden verbinding en cohesie gebruikt.

Iemand vertelde hoe  zij expres met de buren hadden gepleit om om lage stuken en doorkijkstukken in de tuinafscheiding, om met de buren in verbinding te blijven. Nu was er net een nieuwe buurman komen wonen en die melde  gelijk dat hij de afscheiding dicht ging maken.   “Ik vind dat jammer. Ik wil niet dat naar het werk gaan en thuiskomen en elkaar negeren.”

Ondertussen bleek dat er in de wijken ook al van alles gebeurt  en gebeurd is.  Zo is er o.a. een gebedsgroep, waar  gebeden wordt voor de  buurt en de buren. Zo heeft een school in Rijswijk Buiten al een keer een herdertjestocht gedaan en is er meegeholpen met een kerstviering.  “Ik zie soms wat er bij ons in de straat gebeurt voor kinderen  en denkn dat is gezegend.” vertelt een ander. Daarnaast bleken er allerlei lijntjes en verbanden te bestaan.

Viervoudig Luisteren

Pionierbegeleider  Jaap van der Giessen vertelde dat om te komen tot   een vorm van presentie in de wijk  er luisteren aan vooraf gaat  . Viervoudig luisteren.

1. Luisteren naar God, bidden; Wat vraagt God van mij?
  2. Luisteren naar de context; Wie wonen daar? Wat zijn hun vreugden en zorgen? Leg je oor te luister
  3. Luisteren naar elkaar; Welke verlangens zijn er?
  4. Luisteren naar de kerk; Het grote geheel. Het verlangen van de kerk.

We  kwamen er achter dat we  op deze manier verkennend willen luisteren .   Als verspieders bij het beloofde land gaan we in 2 groepen de  de wijken in om te luisteren en te kijken en te voelen. Wat vraagt  God van ons  voor voor deze wijken?

Meelopen op onze verkenningstocht?

Woon jij in de wijken,  of vind jij het initiatief leuk en wil jij je ervoor inzetten  ? Laat het ons weten. Wil jij meelopen in een verkenners-, of gebedswandeling  bel ons of stuur ons bericht, dan  laten we je weten waar  er wanneer ze zijn.  Fred van Helden 0630221990,   favanhelden@gmail.com

Maandag 12 november komen  de verkenners weer bij elkaar en laten ze  zien wat ze hebben gevonden