Video – Pulse Event Kerk in coronatijd

Biedt de coronacrisis ook nieuwe impuls voor kerkzijn?  Zijn die online vieringen niet een aanwinst? Daarover ging het Pulse  Event op zondag 17 september.

Marleen Blootens stoorde zich aan on-line kansen en het meten van de kerk aan kijkcijfers. Ze stipt de ongelijkheid aan, dat de ene kerk zich erop voorstaat dat ze zo digitaal missionair is terwijl de andere kerk die kansen niet heeft. Voor haar is vooral belangrijk in hoe je er bent. ‘De kerk slijt aan het gebrek aan ontmoeting.’
Daarnaast vraagt ze zich af of de online vieringen ons niet (nog) meer consument en en toeschouwer maakt van de kerk. “Maakt het deelnemen aan de kerkgemeenschap ons niet juist vrij van ons consumptieve gedrag.” Redt het ons niet van het het ontevreden gevoel en het zap-gedrag als het ons niet aanstaat.
De fysieke ontmoeting is belang. God is niet alleen in het woord maar ook in de ontmoeting van mensen. In het uithouden in de kwetsbaarheid en gebrokenheid.  “De kerk is zelf als een coronapatient, maar toch is ze geen enkel moment zonder haar Heer geweest.”

Stefan Paas benadrukt hoe we met de online vieringen ons ook blootstellen en uitleveren aan de “gescripte” manier van media en aan de commercie achter de  de mediaplatforms waar we gebruik van maken. We lijken net als bij het begin van de opkomst van het internet meer autonomie te hebben., maar raken ondertussen onze vrijheid kwijt.

Volgens Joram Kaat, geven online vieringen ook mogelijkheden. Hij zet in op de missie van je kerk. En zoekt vervolgens kanalen om die missie uit te dragen. Die manieren, de vorm en inhoud moeten relevant zijn. Voor jongeren is de mobiel de ingang in hun leven. Voor Joram gaat het vooral om te luisteren naar de doelgroep die wilt bedienen en daar dus relevante vorm en inhoud voor te vinden.

Hieronder kun je kijken naar het de opname van het Pulse Event en kun je de reacties lezen in de chats