Wandeling door de wijk en de tijd

Het weer was ons goed gezind toen wij op woensdag 13 juni vertrokken vanaf de Hofkerk voor een wandeling in de buurt. Onze gids en historisch bouwkundige Willem Annema leidde de groep belangstellenden door een deel van de Hof van Delft. De route voerde terug in de tijd: van nieuwere bebouwing van na de tweede wereldoorlog naar huizen van voor de oorlog. We hoorden van architecten en verschillende bouwstijlen. We leerden verschillende soorten van metselen onderscheiden (o.a. halfsteens, en in wild verband). Door het Wilhelminapark liepen we langs  verschillende plekken waar gelovigen elkaar ontmoet(t)en: de Stanislaskapel bij het Stanislascollege, de Westerkerk, en de Ontmoetingskerk.

En we leerden nog wat meer over de Westerkerk: de kanselbijbel en een steen die in de muur gemetseld was van wordt nl. nog altijd gebruikt in de beamerpresentatie van Willem Annema. Bij de bijbellezingen verschijnt een bladzijde van de kanselbijbel als achtergrond. En voor de dienst begint verschijnt een foto van de steen met de woorden. “Ziet to dat Gij dien die spreekt niet verwerpt. Hebr. 12: 25”.

Gedenksteen Westerkerk

We constateerden dat we lopend veel meer zagen dat fietsend. Er was dan ook niet genoeg tijd om de hele wijk te bekijken. Volgend jaar staat er ongetwijfeld een nieuwe wandeling op het programma van de Zinnige Dinsdagavond.

Caroline der Nederlanden

Foto’s zijn te zien in het album   Zinnige wandeling juni 2018