Wordt het nu anders?

Zondag 5 april 2020 Palmpasen
Bijbellezing: Exodus 11: 1-10;; Matteüs 21: 1-11
Voorganger: Caroline der Nederlanden

Ook komende zondag is er via kerkomroep een kerkdienst te beluisteren. Deze dienst is ook te zien via Facebook livestream.

GA NAAR KERKOMROEP.NL    GA NAAR FACEBOOK

Negen plagen, negen slagen zijn geweest. Iedereen in Egypte is op Mozes’ hand, behalve de farao: hij dreigt Mozes te doden. Mozes is woedend, maar God belooft: nog één teken, nog één slag, dan zal het volk mogen gaan. Het is een vreselijke slag voor de Egyptenaren; alle eerstgeborenen in Egypte zullen sterven. Voor de Israëlieten zal het bevrijding betekenen, hun eerstgeborenen blijven leven, en de farao zal hen laten gaan.

Naast deze uittocht lezen we ook van een omgekeerde beweging, van een intocht: Jezus gaat Jeruzalem binnen. Als een koning wordt hij binnengehaald. De vreugde zal niet lang duren. Heden hosanna, morgen kruisigt hem. spoedig volgt zijn weg van het lijden, dood en opstanding.

Het is alsof verandering, bevrijding niet gaat zonder pijn, maar door pijn heen.